Senin, 05 April 2010

BERDIRI ANGKUH

aku bukan sang pejuang..
aku bukan seorang prajurit yang tegap berdiri lengkap dengan senjatanya
aku bukan burung garuda..
kokoh kepakkan sayap melawan angin..
aku bukan pohon jati..kuat akar menembus jauh ke bumi..

tapi aku seorang yang angkuh
yang berani menunjuk jauh ke atas
tepat mengenai cahaya matahari
aku seorang lelaki kecil yang amat nekad melewati panas bara...
aku seorang pengembara yang pergi entah kemana..
hanya berbekal ilmu dan sejuta mimpi..

ku biarkan luka di kaki..
ku acuhkan cibiran orang tentang ku..
ku hiraukan semua semburan ludah yang mengenai baju yang ku pakai..

aku hanya yakin..
esok hari kalian akan mengemis pada ku..
mengharapkan tumpukan berlian yang aku punya..
menginginkan pelulan pelangi yang ku dapatkan...

aku kini tetap berdiri angkuh di hadapan kalian..
bahkan esok hari aku yang akan membangunkan hari dengan teriakan keangkuhan ku...
akan ku gantikan kokok ayam dengan jerit kebahagiaan ku...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar